Contact

Van eiland naar wijland!

Muziek als metafoor en inspiratiebron

En welk instrument bespeel jij?

Hoe ben jij gestemd?

Passie en bevlogenheid zorgen voor betere prestaties.

Diversiteit? Daar zit muziek in!

Een fantastische show die humor, muziek, energie en inhoudelijke boodschap op onnavolgbare en onweerstaanbare manier combineert. Edwin Velsink, marketing directeur, Olympia Uitzendbureau

...een perfecte combinatie van motivatie en entertainment, wat resulteerde in hele enthousiaste medewerkers, die met een big smile de deur uitgingen en er weer tegenaan kunnen...Rob Peetoom

...nog vele verhalen gewisseld van JCI’ers die een van de meest energieke en inspirerende inauguraties in jaren meegemaakt hebben. Mission accomplished dus! Rob van der Steen JCI

...alle medewerkers waren het er unaniem over eens: “Wat een geweldige start van de Stichtingsdag”... Peter van de Laar, Directeur,de Maaskei

“Harmonie bereik je nooit als iedereen dezelfde noot zingt.” Doug Floyd

Richard weet binnen enkele minuten een volle zaal te inspireren en te motiveren! Wat een passie! Nicolette L.C. Zorn Philips Lighting Benelux

Om managers te inspireren, die uit meer dan 35 verschillende Europese landen komen, is geen gemakkelijke taak maar...Richard deed het! Nicolas Florin CEO GS1 Europe

In vertrouwen samenwerken aan de toekomst

De beginnende viool

De weg van beginner naar virtuoos is pittig! Net zoals het veel oefening vraagt om een instrument goed te leren bespelen vraagt het ook veel oefening om je teamtalenten te ontwikkelen. Alle teamtalenten zijn bij de beginner al aanwezig, alleen weet hij ze nog goed te verbergen ;-)

De teamtalenten die bij de viool horen zijn:

  • ja-zegger
  • vertrouweling
  • attent
  • gezellig
  • sfeervoeler
  • sociale antenne
  • vriendelijk
  • bruggenbouwer
  • bemiddelaar
  • mensen aanvoeler

De beginnende viool is vooral te herkennen aan:

  • extravert
  • gezellig en een echt mensen mens
  • een zekere zucht naar harmonie
  • een tikkeltje naïef en goed van vertrouwen
  • waaien makkelijk met de wind mee
  • positief
  • houden van warm menselijk contact

Tips voor de beginner

Iedereen maakt zijn eerste stappen als beginner. Dat is soms moeilijk voor te stellen als je een gevorderde of team virtuoos aan het werk ziet. Belangrijke tips voor iedere beginner zijn dan ook:

  • weet dat je nog een lange weg te gaan hebt (afhankelijk van het talent dat je aan het ontwikkelen bent van vele weken tot vele jaren oefenen en toepassen!)
  • sta open voor feedback en doe er iets mee
  • vergelijk jezelf met mensen die net iets verder zijn dan jij, dan blijf je gemotiveerd
  • stop met jezelf te vergelijken met mensen die het talent al als gevorderde of virtuoos beheersen, het demotiveert je alleen maar. Ze als voorbeeld zien kan natuurlijk geen kwaad
  • lees er boeken over, volg trainingen, ga naar workshops, ga naar lezingen en...
  • oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

Voor de beginnende viool is het vooral belangrijk om:

  • in te zien dat; niet iedereen evenveel aandacht wil
  • in te zien dat; niet iedereen op dezelfde manier aandacht wil hebben
  • mensenkennis op te doen (bijvoorbeeld de teamtalenten goed leren kennen)
  • conflicthanteringsstijlen leren toepassen

Oefeningen

1. Conflicthantering

"Een van de vreemdste dingen in de wereld is dat we het, hoewel we het geen van allen met elkaar eens zijn, allemaal bij het rechte eind hebben".Logan Pearsall Smith

Om de teamtalenten "bruggenbouwer en bemiddelaar" verder te ontwikkelen is het leren omgaan met conflicten een must voor iedere beginnende viool.  Welke stijlen zijn er, welke stijl hanteer ik persoonlijk en welke worden door mijn teamleden gehanteerd. Allemaal vragen waar je meer antwoord op krijgt door op de afbeelding te klikken om de reader te openen.

Hieronder vind je een video waar het Thomas Kilmann model voor conflicthantering wordt gepresenteerd. Je kunt de video in HD (op HD in de onderste balk klikken) of in een lagere resolutie afspelen.

2. Geweldloze communicatie

Geweldloze communicatie, zoals het ontwikkeld is door Marshall Rosenberg, is een hulpmiddel voor de beginnende viool om gevoelens en behoeften van mensen centraal te stellen en ze tastbaar te maken. Meer over deze vaardigheid lees je in de reader (artikel in Nederlands Tijdschrift voor Wondverzorging en geschreven door Fabia Hooykaas) en vind je op de website van GC kring Nederland. Klik op de afbeelding om de reader te openen.

3. Feedback geven

Feedback geven en ontvangen zijn erg belangrijk bij de ontwikkeling van je teamtalent. Het is zeker niet gemakkelijk maar altijd de moeite waard. Een veilige omgeven en vertrouwen in elkaar zijn belangrijke randvoorwaarde. Als die voorhanden zijn komt het aan op wil en gespreksvaardigheden. Om dat laatste draait de onderstaande video. Wat is feedback, hoe geef je het, welke 5 stappen zijn van belang en hoe zit het met beginners, gevorderden of virtuozen. 

Klik op de afbeelding om de korte reader en checklijst over feedback geven te openen.

4. Feedback ontvangen

Waar moet je rekening mee houden als je feedback gaat ontvangen. Richard de Hoop neemt een aantal zaken met jou door. De omgeving, de technieken die je kunt toepassen en de houding waarmee je feedback kunt ontvangen komen aan bod.

Door op de afbeelding te klikken open je de korte reader en checklijst voor het ontvangen van feedback.

5. Feedback, good day, bad day.

In deze video gaat Marijn Dane (Axis consultancy) in op de algemene feedback regels. Daarna koppelt zij het kernkwadrant van Daniël Ofman aan het geven en ontvangen van feedback. Hoe werkt feedback als je een goeie dag hebt en hoe werkt feedback op een "bad day" voor jou.

Het 5 stappen plan bij feedback:

  1. Kies tijd, kies plaats
  2. Draai de film terug (wat is er feitelijk gebeurd, gezegd)
  3. Welk effect heeft het gebeurde op jou (ik-boodschap)
  4. Beschrijf jouw wens
  5. Onderhandel over vervolgstappen

Klik op de afbeelding om de reader over kernkwadranten te openen.

Klik op de afbeelding om de reader over feedback geven te openen.

6. De sabotagelijn

In deze video bespreekt Jitske Kramer de sabotagelijn. Wanneer je de stappen op deze sabotagelijn in de praktijk leert herkennen, heb je een zeer effectief hulpmiddel in handen om van conflicten, pro-flicten te maken.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Uit welke stappen bestaat de sabotagelijn?
  • Welke herken je in jullie organisatie (op jouw afdeling)?
  • Wat moet je doen als je een van deze stappen herkent?

7. Afstemmen op andere teamtalenten

"Door te spreken onderscheiden we ons, door te luisteren verbinden we ons". Evert Halbesma

In deze video legt Marijn Dane (Axis Consultancy) uit hoe je afstemmen volgens de voice dialogue methode als krachtig hulpmiddel kunt inzetten tijdens meetings. Het geeft je ook een mooi handvat om inzicht te krijgen in de kwaliteiten van de andere teamtalenten.

8. Hoe krijg ik ze zover?

In deze video legt Jan van Setten uit hoe je collega's of teamleden meekrijgt in het vertonen van gewenst gedrag. Hij neemt je mee op de ladder van onbewust, naar bewust, naar begrip, naar geloof en commitment. Daarbij geeft hij per stap aan wat je kunt doen om mensen zo ver te krijgen.


  • Geïnteresseerd in een presentatie of workshop vol entert®ainment?

    Neem contact op