Contact

Van eiland naar wijland!

Muziek als metafoor en inspiratiebron

En welk instrument bespeel jij?

Hoe ben jij gestemd?

Passie en bevlogenheid zorgen voor betere prestaties.

Diversiteit? Daar zit muziek in!

Een fantastische show die humor, muziek, energie en inhoudelijke boodschap op onnavolgbare en onweerstaanbare manier combineert. Edwin Velsink, marketing directeur, Olympia Uitzendbureau

...een perfecte combinatie van motivatie en entertainment, wat resulteerde in hele enthousiaste medewerkers, die met een big smile de deur uitgingen en er weer tegenaan kunnen...Rob Peetoom

...nog vele verhalen gewisseld van JCI’ers die een van de meest energieke en inspirerende inauguraties in jaren meegemaakt hebben. Mission accomplished dus! Rob van der Steen JCI

...alle medewerkers waren het er unaniem over eens: “Wat een geweldige start van de Stichtingsdag”... Peter van de Laar, Directeur,de Maaskei

“Harmonie bereik je nooit als iedereen dezelfde noot zingt.” Doug Floyd

Richard weet binnen enkele minuten een volle zaal te inspireren en te motiveren! Wat een passie! Nicolette L.C. Zorn Philips Lighting Benelux

Om managers te inspireren, die uit meer dan 35 verschillende Europese landen komen, is geen gemakkelijke taak maar...Richard deed het! Nicolas Florin CEO GS1 Europe

In vertrouwen samenwerken aan de toekomst

De gevorderde hoorn

De weg van beginner naar virtuoos is pittig! Net zoals het veel oefening vraagt om een instrument goed te leren bespelen vraagt het ook veel oefening om je teamtalenten te ontwikkelen. Alle teamtalenten zijn bij de gevorderde hoorn al aanwezig en hij/zij weet ze al aardig in te zetten.

De gevorderde hoorn herken je vooral aan:

  • ziet weinig over het hoofd en waarschuwt anderen op tijd
  • heeft een ingebouwde "radar" voor dingen die verkeerd kunnen lopen
  • zorgt dat projecten ook afgerond worden en dat de details kloppen
  • ziet toe op een goed eindcontrole
  • kunnen erg goed plannen en de risico's aanvoelen
  • voelen nog steeds "stress" maar kunnen er al beter mee omgaan

Tips voor de gevorderde:

Je bent al goed bezig. Het gaat er nu om je talent naar het volgende niveau te brengen of te kiezen voor een omgeving waar jij jouw talent naar tevredenheid kunt inzetten. Belangrijke tips voor gevorderde zijn dan ook:

  • zoek zo veel mogelijk verschillende omgevingen op om ervaring op te doen om je talent verder te ontwikkelen
  • ga op zoek naar steeds "strengere" leermeesters
  • verzamel zo veel mogelijk feedback en kritiek om je te verbeteren
  • zoek de omgevingen waar jouw talent tot zijn recht komt
  • lees er boeken over, volg trainingen, ga naar workshops, ga naar lezingen en...
  • oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

Tips voor de gevorderde hoorn:

  • werk aan je flexibiliteit door iets vaker dingen los te laten (vooral die waar je weinig of geen invloed op hebt)
  • leer je hang naar perfectie (je eigen norm) af te stemmen op de vraag (van de klant, je collega, de samenleving).
  • werk aan je slagvaardigheid en besluitvaardigheid

Oefeningen

1. Stresshantering

"Dear stress, let's break up".
"Het is tijd om te ontspannen als je er geen tijd meer voor hebt". Jim Goodwin en Sydney J. Harris 

Om het teamtalent "perfectionistisch" in goede banen te leiden is het herkennen en voorkomen van (te veel) stress een belangrijke vaardigheid voor de gevorderde hoorn en het team. Door op de afbeelding te klikken open je de reader.

2. RET om afstand te nemen

"The greatest weapon against stress is our ability to choose one thought over another". William James

Om je te helpen het talent "afweger" ten volle te benutten is het goed om kennis te nemen van de RET. 

(Bron, Wikipedia) Het ABC van RET (Rationele Emotieve Therapie).

Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken (naar de Griekse wijsgeer Epictetus). Volgens Ellis ( de ontwikkelaar van RET) ontstaan problemen vooral door de manier waarop we aankijken tegen de gebeurtenissen die ons overkomen.

Bij de theorie van RET wordt gebruikgemaakt van de letters ABC. A = de aanleiding, de gebeurtenis, B = de bril waardoor wij kijken, de ideeën en gedachten die we daarover hebben en C = de consequentie, de gevoelens en het gedrag naar aanleiding van die ideeën en gedachten. Een voorbeeld: Je baas geeft je nooit een compliment, je trekt daaruit de conclusie dat hij je een druiloor vindt en de emotie die daardoor ontstaat is die van boosheid. De RET leert je deze irrationele gedachten te rationaliseren. Je leert rationeel over de gebeurtenis na te denken en zodoende de beleving ervan en de gedachten die je erover hebt te rationaliseren. Zo kom je tot meer productieve emoties. In dit voorbeeld: A: mijn baas geeft me nooit een compliment, B: ik weet eigenlijk niet wat hij van mijn werk vindt, C: er ontstaat een milde angst of onzekerheid.

De kern van de RET komt erop neer dat niet A de oorzaak is van C, maar B. In het Nederlands: het zijn niet de gebeurtenissen (A) in je leven die bepalen hoe je je voelt (C) maar de manier waarop je tegen die gebeurtenissen aankijkt (of: de manier waarop je jezelf van het belang van die gebeurtenissen overtuigt) (B).

Door oefening kunnen de overtuigingen (B) worden veranderd, kun je een andere bril beginnen opzetten. Dit kan op zo'n manier dat ze beter (realistischer, van minder tot niet irrationeel) bij de situatie (A) aansluiten. Een gevolg is dat het gevoel (C) dat hierbij hoort beter aansluit, positiever is: gevoelens van ontreddering, angst, woede, schaamte, minderwaardigheid e.a. worden minder frequent en kunnen vaker vermeden worden.

Sommigen hebben de indruk dat het rationele aspect van deze therapie erop is gericht om het gevoel (de emotie) uit te schakelen of te verzwakken. Niets is minder waar, emoties die passen moeten aangemoedigd worden. Het gaat erom dat er in nieuwe situaties, en in de verwerking van oude situaties, een reëel beeld wordt gevormd van de werkelijkheid. Een voorbeeld: een diep bedroefd gevoel na het overlijden van een naaste is een passende emotie. Maar een uitzinnige reactie bij het krijgen van een verkeersboete is meestal overdreven.

Recentelijk heeft de grondlegger van de RET, Albert Ellis, de naam van RET veranderd in REBT. De nieuwe afkorting staat voor "Rational Emotive Behavioral Therapy". De reden voor de naamswijziging is dat Ellis tot uitdrukking heeft willen laten komen, dat het bij RET niet alleen gaat om een cognitieve (= kennis-) therapie , maar dat het gedrag in de therapie moet "volgen". Hiermee heeft Ellis het belang van huiswerkoefeningen en praktijkoefeningen beklemtoond: "cognitieve gedragstherapie".

  1. Wil je weten hoe jouw eigen rationele en irrationele denkpatronen eruit zien. Klik dan op de afbeelding om de vragenlijst te openen en vul deze in.
  2. Trek op basis van de uitkomsten van de vragenlijst een aantal conclusies voor jezelf.
  3. Formuleer een aantal actiepunten die je in de praktijk wil gaan verbeteren.
  4. Geef aan wanneer je hieraan begint, wanneer je het bereikt wil hebben en hoe je dit gaat aanpakken.

3. Leren loslaten

"De kunst van jongleren is niet het vangen van de ballen, maar het op tijd loslaten".

Met name de teamtalenten van de viool (GW) en de hoorn (ZD) "zorgzaamheid, perfectionisme, ja-zegger, kwaliteitsbewaker" kunnen er nog al eens voor zorgen dat stress en spanning bij de bezitters van deze talenten toeneemt. Vaak ziet een van hun kernkwadranten er zo uit:

De grote uitdaging is om zaken los te laten. Vooral de beginners en gevorderden kunnen we veel last van hebben. De virtuozen onder ons hebben deze uitdaging inmiddels onder de knie. Wat is hun geheim? Hier een aantal tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Leren loslaten, helpt stress tegen te gaan. Je probeert dan namelijk minder controle uit te oefenen. Je accepteert dingen veel meer zoals ze zijn. En het fijne is: daar heb je profijt van. Je voelt je beter, blijer en gelukkiger. 

Tip 1: Leer klantgericht NEE te zeggen

Het gaat in eerste instantie recht tegen je gevoel in. Nee-zeggen zit (nog) niet in jouw woordenschat. Om jezelf en anderen te helpen is het vaak goed om nee te zeggen en wel je hulp aan te bieden. Bijvoorbeeld door te zeggen: "ik kan dit nu niet voor jou doen maar ik weet wel iemand anders die dit voor jou kan doen" of "ik weet wel waar deze procedure beschreven staat zodat jij deze zelfstandig kunt uitvoeren"etc. Klantgericht Nee-zeggen betekent aangeven dat jij op dit moment niet de gevraagde hulp gaat bieden maar wel een alternatief (die jou tijd bespaart) aandraagt.

Tip 2: Neem met minder genoegen (blijf kritisch)

Altijd naar het allerbeste en hoogste streven, legt een zware druk die stress kan uitlokken. Probeer met minder genoegen te nemen en tevreden te zijn met wat je hebt, doet, hoe je eruit ziet et cetera. Accepteer jezelf, je werk, je omgeving en dergelijke. Want, dingen accepteren zoals ze zijn en niet altijd streven naar die 10 is ook onderdeel van leren loslaten en geeft minder stress.

Tip 3: Durf te vragen

Sta je altijd voor anderen klaar? Op zich prima! Maar… vraag je ook anderen om hulp of raad als je omhoog zit? Vaak zijn mensen meer bereid hulp te bieden dan wij erom durven te vragen. Vraag om hulp! Weet dat je een ander een enorm plezier doet als zij hun talenten voor jou mogen inzetten.

Tip 4: Ontspannen, zorg voor een uitlaatklep

Voorkomen dat spanningen zich van je meester maken, betekent regelmatig ontspannen. Het liefst dagelijks. Dat doe je door te zorgen voor een uitlaatklep, zodat je jezelf gewoon lekker kunt laten gaan. Van lachen, zingen, schilderen, dansen en huilen tot hardlopen, fietsen en voetballen met je kids. Immers, als je ontspant, maak je stofjes aan die stresshormonen bestrijden. Doen! Je zult merken het geeft je een heerlijk vrij en onbezorgd gevoel. Dus zoek een uitlaatklep die je helpt bij het leren loslaten van je spanningen.

Tip 5: Laat emoties...los

Telkens weer die oude koeien oprakelen, omdat je boos, verdrietig, gekwetst bent heeft weinig zin. Wie of wat de oorzaak ook is. Het zorgt dat je blijft tobben en je houdt zo stress in stand. Je wordt er echt niet gelukkiger van. Je bereikt eerder het tegenovergestelde. Inderdaad, je voelt je nog ellendiger. Zonde van je tijd toch? Kijk niet achterom, maar haal je schouders op en laat die boosheid, verdriet enzovoort gaan door je lijf gaan. Geef ze een plaats, ze mogen er zijn maar jou niet beheersen! Bekijk het leven van de zonnige kant en leef in het hier en nu. En wil je toch piekeren? Gun jezelf elke dag 15 tot 30 piekerminuten en daarna basta! Schrijf het op en klaar! Leren loslaten van het verleden, zorgt zeker voor minder spanning. Probeer het.

Tip 6: Denk en doe positief

Een negatieve denk- en handelswijze trekt vaak negatieve zaken aan, zoals stress ervaren. Stop ermee! Denk en doe positief. Je zult zien dat je dan ook veel eerder leuke, fijne en positieve dingen op je pad vindt, waardoor je leven er mooier uitziet. En voel je boosheid, ergernis, somberheid en angst in je opborrelen? Focus je op zulke momenten op wat je leuk vindt en blij maakt. Dat helpt je een positieve mindset te krijgen en stress te verminderen. Neem iedere dag 15 minuten de tijd om de fijne en mooie dingen van die dag nog eens te beleven. Schrijf ze op. Na een paar weken sta je versteld van de hoeveelheid positieve momenten die je hebt beleeft (waarschijnlijk waren ze je anders nooit opgevallen).

Tip 7: Cijfer jezelf niet weg

Natuurlijk is het goed rekening te houden met anderen, maar jezelf wegcijferen is niet de oplossing. Je anders voordoen dan je echte aard is, zorgt er juist voor dat je continu op je tenen loopt om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Wees daarom niet extra aardig, vriendelijk en behulpzaam om anderen een plezier te doen. Dat geeft onnodig veel stress. Kies liever voor het leren loslaten van de verwachtingen die anderen van je hebben. Dat is minder stressvol, omdat je gewoon jezelf kunt zijn.

In deze video geeft Jan Bommerez een aantal oorzaken van vasthouden aan en een paar tips om los te laten.

Voor meer informatie over zijn workshop; "leren loslaten" kun je op deze link klikken>>

4. De klant echt zien.

"Er is maar één baas, namelijk de klant! En hij kan iedereen in de organisatie van hoog tot laag ontslaan. Gewoon door zijn geld ergens anders uit te geven". Sam Walton, Wal-Mart

In deze video neemt Jaap Bressers je mee in de wereld van klantgerichtheid. Wat kunnen we doen om de klant echt te zien. Volgens Jaap zit dat in hele kleine dingen. Als je naar deze video gekeken hebt weet je wat hij daarmee bedoelt.

Samenvatting:

  • Klantgerichtheid zit in hele kleine dingen (hoe ruikt het in de wachtkamer, is er parkeergelegenheid, hoe vriendelijk zijn ze aan de balie...)
  • Welke zintuigen van de klant worden geprikkeld
  • Verwachtingen overtreffen
  • Oprecht verplaatsen in de ander
  • De klant echt zien

Opdracht: Denk eens na over, en geef antwoord op de volgende vragen.

  • Wat is de toegevoegde waarde van jouw werk voor de klant?
  • Wat kan je doen om deze toegevoegde waarde nog meer af te stemmen op de klant?

  • Geïnteresseerd in een presentatie of workshop vol entert®ainment?

    Neem contact op