Contact

“Harmonie bereik je nooit als iedereen dezelfde noot zingt.” Doug Floyd

Terug

28 februari 2018

Kan een inspirerende spreker iets in beweging zetten?

Ik vind dit een uiterst boeiende vraag en hij wordt mij ook regelmatig gesteld door klanten, vrienden of collega’s. Een beetje kritische lezer denkt nu meteen: “duhh, een INSPIRERENDE spreker…” Dat dacht ik ook altijd. Maar wie bepaalt of iemand inspirerend is? De spreker zelf in ieder geval niet. Ik heb keihard geprobeerd ongelofelijk inspirerend te zijn maar dat werkt in ieder geval niet😉 Wat kan ik doen zodat anderen mij inspirerend vinden?

Inspireren, bezielen, iemand tot iets aanzetten

Het woord inspireren is ontleend aan het Latijnse inspirare wat letterlijk inblazen betekent. En als ik iemand, letterlijk of figuurlijk, nieuw leven wil inblazen zijn er een aantal regels (o.a. van de Hartstichting) waaraan ik mij moet houden. Regels zoals; controleer het bewustzijn, zorg dat de luchtweg openstaat, zorg voor veiligheid, pas op voor infecties, controleer regelmatig de voortgang. Zijn deze levensreddende regels bij reanimatie ook van toepassing op het inspireren van grote groepen? Zeker wel!

Als spreker ben je verplicht om het bewust zijn van jouw publiek te controleren. Dit kan je doen door voorafgaand aan je presentatie een goed intakegesprek te hebben. Voordat je het podium opgaat probeer je met een aantal deelnemers te praten over het onderwerp. Tijdens je presentatie kan je regelmatig checken (door vragen, interactie) wat je publiek weet over het onderwerp en wat jij aan deze kennis kan toevoegen.

Spreken met beweging als gevolg

De luchtwegen worden geopend door middel van de kinlift. Kortom je moet weten wat je doet. Weten welke spreektechnieken (3-slagtechniek (een stijlfiguur uit de retorica waarbij je 3 belangrijke zaken opsomt; we gaan het samen bedenken, we gaan het samen maken én we gaan er van genieten), argumentenopbouw, provoceren of verbinden ect.) je in gaat zetten en deze veelvuldig oefenen. Hoe dan ook, je zorgt ervoor dat jijzelf en dat je publiek zich veilig blijft voelen (humor, anekdotes, verhalen, voorbeelden) terwijl je ze meeneemt naar de randen van hun comfortzone. Daar vindt de echte beweging plaats!

Er zullen altijd sceptische tot neutrale reacties vanuit de zaal komen (verbaal of non-verbaal) laat je daardoor niet infecteren maar concentreer je op de groep die nu al mee wil bewegen.

Door regelmatig de voortgang te controleren ben je in staat om je woorden, gebaren, verhalen, feiten en kennis aan te passen aan je publiek. Ja, jij kan een beweging in gang zetten. En ja, zij zullen jou inspirerend vinden.

  • Geïnteresseerd in een presentatie of workshop vol entert®ainment?

    Neem contact op